Τρίτη, 27 Ιανουαρίου 2009

"Ωδή"














Η οθόνη βουλιάζει
σαλεύει το πλήθος
εικόνες ξεχύνονται μεμιάς.
Πού πας παλικάρι
ωραίο σαν μύθος
και ολόισια στο θάνατο κολυμπάς.

Και όλες οι αντένες
μιάς γης χτυπημένης
μεγάφωνα και ασύρματοι από παντού
γλυκά σε νανουρίζουν
και συ ανεβαίνεις
ψηλά στους βασιλιάδες τ'ουρανού.

Ποιός αλήθεια είμαι 'γώ και πού πάω
με χίλιες δυό εικόνες στο μυαλό
προβολείς με στραβώνουν και πάω
και γονατίζω και το αίμα σου φιλώ.

Πού πας παλικάρι
πομπές ξεκινούνε
κι οι σκλάβες σου ουρλιάζουν στο βωμό
ουρλιάζουν τα πλήθη
καμπάνες ηχούνε
κι ο ύμνος σου τραντάζει το ναό.



Στο "Περιβόλι" ο Σαββόπουλος κατάφερνε να
αρθρώνει ορισμένες καταλυτικές κορώνες,
"και γονατίζω και το αίμα σου φιλώ"

"Πάθος για την θάλασσα"















«Η Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο» αναπαριστά μια ιστορική σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση και αποτελεί μία από τις πολλές σκηνές που έχει δημιουργήσει ο Βολανάκης οι οποίες εξυμνούν τα σημαντικότερα ναυτικά κατορθώματα της Ελλάδας. Απεικονίζει την άφιξη του ελληνικού στόλου και μιας από τις πιο σημαντικές φυσιογνωμίες του ελληνικού αγώνα, του Γεωργίου Καραϊσκάκη, στις ακτές του Φαλήρου κοντά στον Πειραιά, για την προετοιμασία της εκστρατείας απελευθέρωσης της Αθήνας από την οθωμανική κυριαρχία.

Συνολικά, περίπου 10.000 Έλληνες στρατιώτες συγκεντρώθηκαν στον Πειραιά για τη συγκεκριμένη επιχείρηση, ενώ το στόλο αποτελούσαν πλοία που είχαν συγκεντρωθεί από διάφορα νησιά μαζί με δυνάμεις που τελούσαν υπό τις διαταγές του αρχιστράτηγου Καραϊσκάκη και του Άγγλου φιλέλληνα, Λόρδου Cochrane. Κατά τη διάρκεια της επίθεσης που ακολούθησε, ο Καραϊσκάκης τραυματίστηκε θανάσιμα και τελικά πέθανε στις 23 Απριλίου 1827.

Οι ηγετικές ικανότητές του, ωστόσο, τον καθιέρωσαν διεθνώς ως έναν από τους μεγάλους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης. Το εντυπωσιακό μέγεθος του πίνακα, που έχει διαστάσεις 146 επί 219 εκ., προσθέτει στη μνημειώδη και δραματική αίσθηση που εκπέμπει και επιτείνει το πατριωτικό του περιεχόμενο: τον αγώνα της Ελλάδας για ανεξαρτησία και αυτονομία, από τον οποίο η χώρα θα έβγαινε τελικά νικήτρια.

Το έργο αιχμαλωτίζει την τεταμένη ατμόσφαιρα της απόκοσμης ηρεμίας πριν από την επίθεση στην Αθήνα.

Πάθος για τη θάλασσα...

Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2009

"Gastronomy"















Francisco Goya


Ο διάσημος Γάλλος γαστρονόμος του 18ου αιώνα
Μπριγιά –Σαβαρέν,υπερασπίζεται με θέρμη τη
γαστρονομία,την οποία θεωρεί ως τη νεότερη
από τις επιστήμες. «Οι επιστήμες δεν είναι
σαν την Αθηνά,που ξεπήδησε αρματωμένη μέσα
από το κεφάλι του Δία.
Είναι κόρες του χρόνου και διαμορφώνονται
συνεχώς ,αρχικά από τη συλλογή των μεθόδων
που υπαγορεύει η εμπειρία και αργότερα από
την ανακάλυψη των αρχών που διέπουν τους
συνδυασμούς αυτών των μεθόδων .
…Η γαστρονομία εμφανίστηκε κι αυτή με τη
σειρά της κι΄όλες οι αδελφές της
(οι άλλες επιστήμες)παραμέρισαν για να της
αφήσουν χώρο να αναπτυχθεί.
Μα ποιός θα μπορούσε να της αρνηθεί ότι είναι
αυτή που μας στηρίζει από την ώρα που γεννιόμαστε
μέχρι την ώρα που πεθαίνουμε,που επαυξάνει
τις απολαύσεις του έρωτα και την εμπιστοσύνη
της φιλίας,που αποδυναμώνει το μίσος ,διευκολύνει
τις υποθέσεις και μας προσφέρει ,σε όλη τη διάρκεια
της ζωής μας, τη μοναδική χαρά ,χωρίς να ακολουθείτε
από την κούραση ,μας ξεκουράζει από όλα!
Είναι η βαθειά γνώση όσων αφορούν στη διατροφή του ανθρώπου.
Ο καλοφαγάς είναι εγωιστής , ο γαστρονόμος είναι φιλάνθρωπος

Πέμπτη, 8 Ιανουαρίου 2009

"Rythem Couleur"



Sonia Delaunay (1870-1943)


















Όταν πηγαίνω σε κάποιο μουσείο,στέκομαι μπροστά από κάποιον
πίνακα και μετά λέω ότι δεν μπορώ να αναπτύξω κάποια σχέση
με αυτόν τον πίνακα,τότε έχω εκφράσει εντελώς ελεύθερα το
γούστο μου.Από τη στιγμή όμως που η ίδια ως παρατηρητής θα
έλεγα ότι επειδή εμένα δε μου αρέσει αυτός ο πίνακας ,
αυτή δεν είναι τέχνη,θα ήμουν στενόμυαλη.
Τότε το γούστο θα μετατρεπόταν σε προκατάληψη.Επίσης μπορώ
να αποκοιμηθώ στον Μότσαρτ.Αυτό αποτελεί δικαίωμά μου,όταν
όμως μετά λέω οτι επειδή αποκοιμιέμαι με τον Μότσαρτ,
ο άνθρωπος δεν μπορούσε να συνθέσει ,αυτό είναι μονόπλευρο.
Το γούστο είναι ελεύθερο, η προκατάληψη θα έπρεπε να είναι
κλειδωμένη.Το γούστο και η προκατάληψη μπορούν να βρίσκονται
πολύ κοντά μεταξύ τους, αλλά είναι εχθρικά μεταξύ τους
αδέλφια.Όμως το γούστο μπορεί να αλλάξει.
Υπάρχουν πρόοδοι στη δημοκρατία, υπάρχουν πρόοδοι στην
τεχνολογία.Μπορεί κανείς να μιλήσει για προόδους στην τέχνη
στη μουσική?Εγώ δεν το πιστεύω,αφού κανείς δεν πρόκειται
να τα κάνει καλύτερα από τον Μπάχ,είναι αδύνατον να τον
αντιγράψουν.Άλλωστε το έχει κάνει ο ίδιος. Το ίδιο ισχύει
και για τον Βέρντι.Κανείς δεν μπορείνα κάνει Βέρντι καλύτερα
από τον ίδιο.

Παρασκευή, 2 Ιανουαρίου 2009

"Ιδαίον Άντρον"






















"Saturn Devouring One of His Sons"
by Francisco Goya

Το "Ιδαίον Άντρον"είναι μια σπηλιά πάνω στον
Ψηλορείτη όπου η Ρέα (η θεά της Γης)γέννησε
κι έκρυψε τον γιο της Δία για να μην αφήσει
τον άντρα της τον Κρόνο να καταπιεί ένα ακόμη
παιδί της.Ανέθεσε την φροντίδα του στους
Κουρήτες (κάτοικους του ιερού βουνού του Ψηλορείτη)
οι οποίοι ανέλαβαν να προστατεύσουν το θείο
βρέφος και να μην αφήσουν ν' ακούσει το κλάμα του
ο Κρόνος.
Οι Κουρήτες άρχισαν να χορεύουνμε πάθος
το ρυθμικό χορός τουςέξω από το "Ιδαίον Άντρον"
χτυπώντας τις ασπίδες αλλά και τα πόδια τους στη γη.
Ο μύθος λέει πως οι σημερινοί χοροί των κρητικών,
ο πεντοζάλης και ο μαλεβιζιώτης ή πηδηχτός,
αποκρατούν από κείνους τους χορους της αρχαιότητας.
Ο Δίας έμεινε εκεί μέχρι που μεγάλωσε και κατάφερε να αρπάξει
την εξουσία του κόσμου από τα χέρια του πατέρα του

Πέμπτη, 1 Ιανουαρίου 2009

" Η προσμονή "






















Νικηφόρος Λύτρας "Η προσμονή"



Ήρθε πάλι νέον έτος,
εις την πρώτη του μηνός
ήρθα να σας χαιρετήσω
δούλος σας ο ταπεινός.

Ο Βασίλειος ο Μέγας,
ιεράρχης θαυμαστός
εις την οικογένειά σας
να'ναι πάντα βοηθός.

Με αγάπη και ειρήνη
όλην την αρχή χρονιά
να περάσετε κι εφέτος
δίχως να 'χετε ζημιά.

Τα παιδιά εις το σχολείο
να πηγαίνουμε συχνά
να μαθαίνουμε το βίο
της πατρίδος τα ιερά.

Δώστε μας τώρα την κότα
δώστε μας και τα αυγά
και κανένα ταλληράκι
ο θεός να σας βλογά

Και για τους ξενητεμένους
έχω να σας πω πολλά
σας αφήνω καληνύχτα
και του χρόνου με υγειά.

(παιδικά Μακεδονίας)
Loading...